Případová konference je plánované a koordinované společné setkání všech, kteří představují nebo mohou představovat podpůrnou síť pro dítě a jeho rodinu. Je jednou z tradičních metod práce s ohroženou rodinou. Jde o setkání vybraných osob (rodinných příslušníků, odborníků, pracovníků OSPOD), za účelem hledání nejvhodnějšího řešení situace s ohledem na potřeby a názor dítěte. Součástí případové konference je proces dojednání, který vede nestranný organizátor. Cílem organizátora je připravit případovou konferenci s ohledem na zadání zadavatele a potřeby rodiny. Tedy připravit všechny účastníky, s tím souvisí také vyjednání termínu, místa a času konference. Diskuzi na setkání řídí vyškolený facilitátor. Facilitátor vytváří bezpečný prostor pro sdílení pohledů všech účastníků a jejich vzájemné porozumění, tak aby došli k vytvoření plánu řešení, který povede k naplňování potřeb dítěte.
Základní principy případových konferencí
• Respekt, partnerství
• Participace rodiny i dítěte
• Bezpečí
• Informovanost, transparentnost, srozumitelnost
• Neutralita, profesionalita
• Důvěrnost, diskrétnost
• Důvěra pracovníka v proces a v potenciál klienta
Kdy případovou konferenci realizovat?
• Rodina se ocitá v nesnázích
• Dítě se ocitá v takové situaci, která vyžaduje umístění mimo rodinu
• Dítě přechází do nového prostředí
• Dítě je dlouhodobě umístěno mimo rodinu
• U obtížných, selhávajících nebo nezdařených forem náhradní rodinné péče
• Zvlášť komplikovaný případ
Kdy případovou konferenci nerealizovat?
• Dítě či rodiče nesouhlasí s realizací případového setkání a odmítají spolupracovat.
• Realizace případové konference by mohla klienta jakýmkoli způsobem poškodit.
• Existuje vhodnější nástroj podpory klienta.
Přínosy (profesionální) PK:
• Sdílení různých názorů a pohledů,
• Transparentní a efektivní výměna informací,
• Vzájemné porozumění, vyjasnění nedorozumění, obnova vztahů,
• Nové nápady, inspirace, dosud neobjevené cesty podpory,
• Bezpečný prostor pro vyjádření názorů dítěte, jeho zmocnění, přijetí odpovědnosti,
• Pojmenování zdrojů pomoci, motivace k aktivnímu řešení situace,
• Profesionální (odpovědné) zmapování potřeb dítěte a vyhodnocení míry ohrožení dítěte,
• Příprava dítěte a rodiny na významné změny v jejich životě,
• Navržení reálné a pro všechny přijatelné dohody (plánu podpory dítěte),
• Zapojení přirozené sítě dítěte do řešení jeho situace, snížení závislosti na odbornících,
• Prostor pro rovnoměrné rozdělení odpovědností (nabídky podpory), snížení zatížení odborníka,
• Koordinace spolupráce a sjednocení jejích cílů (zvýšení efektivity spolupráce).
Rizikové situace (neprofesionální) případové konference
• Přílišná a nerealistická očekávání
• Cíl PK je nejasně nebo vágně definován,
• Dítě nemá klíčovou roli v celém procesu PK
• Není zajištěno bezpečí rodiny či dítěte na PK,
• PK je zaměřena převážně na kritiku a kontrolu
• Úplná absence fáze kontraktu a organizace (přípravy) PK
• Jazyk není přizpůsoben účastníkům
• Předem připravené řešení situace dítěte